DC Magyarország

Minden, ami DC!

A legjobb filmzene és a legjobb férfi főszereplő aranyszobrát hozta el a Joker a 92. Oscar-díjátadóról

Oszd meg a cikket másokkal is:

Nem volt eseménymentes a 92. Oscar-gála a DC rajongók számára, ugyanis Todd Phillips rendezése 2 kategóriában is győztesen került ki. Ahogy azt előre sejteni lehetett a korábbi díjakból, Hildur Gudnadóttir és Joaquin Phoenix nem távozott üres kézzel az eseményről, átvehették ugyanis az abszolút megérdemelt szobrokat a legjobb eredeti filmzene, illetve a legjobb férfi főszereplő kategóriákban. 

A Joker kapta idén a legtöbb jelölést az Amerikai Filmakadémiától, ugyanis 11 aranyszoborra tartották érdemesnek, amiből végül a fent említett kettőt sikerült is beváltania. Ez azt jelenti, hogy Arthur Fleck története végül alulmaradt a legjobb adaptált forgatókönyv (Jojo Nyuszi), a legjobb jelmez (Kisasszonyok), a legjobb hangvágás (Az aszfalt királyai), a legjobb hangkeverés (1917), a legjobb fényképezés (Roger Deakins, 1917), a legjobb vágás (Az aszfalt királyai), a legjobb smink (Botrány),  a legjobb rendező (Bong Joon Ho, Élősködők) és a legjobb film (Élősködők) kategóriában. A Joker azonban így is Oscar-történelmet írt, mivel korábban soha nem vezette még képregényfilm a jelöltek listáját.

Bár az Akadémia idén is kapott negatív kritikákat a női filmesek hanyagolásáért a jelöltlistákon, a 92. gála komoly áttörést hozott a gyengébbik nem képviselői számára. Hildur Gudnadóttir az első női zeneszerző, aki átvehette a legjobb eredeti filmzenéért járó szobrot, mióta két évtizeddel ezelőtt bevezették ezt a kategóriát.

Korábban volt már néhány példa arra, hogy női alkotó nyerjen filmzene Oscart, mégpedig Marilyn Bergman, aki az 1983-as Yentl film kapcsán osztozott a díjon a férjével Alannel, és Michel Legranddal, legjobb betétdal zene kategóriában. Rachel Portman 1996-ban, Anne Dudley pedig 1997-ben nyert legjobb musical/vígjáték filmzene kategóriában Oscart az Emma, illetve a The Full Monty című filmekért, ezek a kategóriák azonban 1999 óta nem képezik részét a díjátadónak.

Hildur mellett ott volt a jelöltek között Alexandre Desplat (Kisasszonyok), Randy Newman (Házassági történet), Thomas Newman (1917) és John Williams (Star Wars: The Rise of Skywalker).

A beszédében köszönetet mondott a rendező Todd Phillipsnek, Bradley Cooper producernek, a férjének, az édesanyjának és a fiának, zárásképp pedig a világ kreatív nőit szólította meg: “Ti, nők, anyukák és lányok, akik érzitek magatokban a zene lüktetését, hallassátok a hangotokat, mert hallanunk kell titeket.”

A zeneszerző a kulisszák mögött kitért arra is, hogy a film leforgatása előtt már elkezdett dolgozni az aláfestő taktusokon: “Fogalmam sem volt, hogy ez így lesz, amikor Todd elküldte nekem az első vázlatokat, de egészen hihetetlen, hogy a munkám befolyásolta és inspirálta Joaquin alakítását.”

Joaquin Phoenix ezzel a győzelmével a második olyan színész lett, aki Joker eljátszásáért kap Oscart, de az első, aki főszereplőként. Továbbá az is említésre méltó, hogy eddig ez a legjelentősebb díj, amit képregényfilm valaha megszerzett.

Phoenix olyan kiváló színészeket utasított maga mögé az eseményen, mint Antonio Banderas (Fájdalom és dicsőség), Jonathan Pryce (A két pápa), Leonardo DiCaprio (Volt egyszer egy… Hollywood) és Adam Driver (Házassági történet).

A díjszezon korábbi állomásain Phoenix szintén díjra váltotta a jelöléseit, és köszönőbeszédeiben mindig kitért a többi jelölttársa méltatására, valamint olyan fontos témákra hívta fel a figyelmet, mint az igazságtalanság, a klímaváltozás vagy a rasszizmus. Ebbe a sorba illeszkedik az Oscar gálán előadott monológja is.

“Nem érzem felsőbbrendűnek magam a többi jelöltnél. Ugyanazon a szereteten osztozunk, a filmek iránti szeretetünkön, és ez az önkifejezési mód egy hihetetlen élettel ajándékozott meg engem.”

Phoenix hálát adott azért, hogy lehetősége volt a felszólalni a “hangtalanok” érdekében. Kihangsúlyozta, hogy amikor ő vagy más jelöltek a nemi egyenjogúság, a rasszizmus, a kisebbségi jogok vagy az állatjogok ügyében nyilatkoznak, akkor ezzel az igazságtalanság ellen harcolnak.

“Egész életemben egy csirkefogó voltam. Beképzelt voltam, olykor goromba, és nehéz volt velem dolgozni. Hálás vagyok, olyan sokan közületek adtak nekem egy második esélyt, és úgy érzem, ilyenkor vagyunk a legjobbak, amikor támogatjuk egymást, és segítünk egymásnak fejlődni.”

A köszönőbeszédét az elhunyt testvére, River Phoenix 17 évesen írt dalszövegének egyik sorával zárta: “Run to the rescue with love, and peace will follow”, ami szabad fordításban nagyjából úgy hangzik, hogy “Szeretettel rohanj segíteni, és béke fog követni.”

Phoenix korábbi Oscar jelöléseit a Gladiátor, A nyughatatlan és a The Master filmekért érdemelte ki. Joker eljátszásáért eddigi karrierjének talán legjobb kritikáit kapta.

Todd Phillips rendezése a díjszezon végeztével minden idők legelismertebb képregénymozijaként vonul be a történelembe, számos rangos jelöléssel és díjjal a háta mögött. Phoenix kiváló alakítását a Golden Globe, a BAFTA és a SAG Awards ítészei is szoborral jutalmazták, a film tavaly augusztusban megnyerte a Velencei filmfesztivál fődíjának számító Arany Oroszlánt, a zeneszerző Hildur Gudnadóttir pedig szintén Golden Globe és BAFTA szobrokat tudhat magáénak a fimen végzett remek munkájáért.

A Joker győzelme egy évvel azután következett be, hogy a Fekete Párduc lett az első képregényadaptáció, ami legjobb film jelölést kapott, illetve a legjobb filmzene, a legjobb jelmez és a legjobb díszlet kategóriában győzött is. A több, mint egy évtizede bemutatott A sötét lovag annak idején mellőzve volt a legjobb filmek közül, ami negatív visszhangot vont maga után. Részben emiatt az Akadémia a következő évben megnövelte a lehetséges jelöltek számát a kategórián belül ötről tízre. Heath Ledger alakítását azonban megjutalmazták egy megérdemelt, és sajnos posztumusz Oscar szoborral.

A Joker minden várakozást felülmúlt az októberi premierje óta. Sorra döntötte meg a különböző bevételi rekordokat, és meg sem állt az 1 milliárd dolláros álomhatárig, ezzel pedig minden idők legsikeresebb R besorolású filmje lett.

Ami pedig az előttünk álló DC mozikat illeti, a gála többi kategóriájának nyerteseit látva bizakodásra van okunk. Matt Reeves The Batman filmjének hangmérnöke, Stuart Wilson az éjszaka folyamán Az aszfalt királyaiért kapott Oscar-díjat, a speciális effektekért felelős Dominic Tuohy-t az 1917 háborús filmért ismerték el, a jelmeztervező Jacqueline Durran pedig a Kisasszonyok című produkción végzett munkájáért vitte haza az aranyszobrot. Az 1800-as évekbeli női kosztümök tervezése persze nem vonja maga után egy tökéletes Batman jelmez készítését, hiszen nagyon különböző stílust és világot képvisel a két film, de az akkor sem elhanyagolható fejlemény, hogy egy kétszeres Oscar-díjas tervező kezében van Bruce Wayne éjszakai viseletének sorsa.

(forrás: EW, Hollywood Reporter)

Ha tetszett a bejegyzés, kedvelj és kövess minket a Facebookon is!

Címkék: , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük