A Snyder Cut elkészülésének hosszú és rögös útja
Egy fárasztó és hosszú harc a stúdióval. Egy szörnyű családi tragédia. Egy mindenre elszánt rajongótábor, aki végül megkapta, amit akart. A Vanity Fair egy terjedelmes cikkben foglalta össze a 2017-es Igazság ligája és az idén érkező Snyder Cut elkészülésének történetét és a kulisszák mögött zajló eseményeket, több érintettet, köztük persze magát Zack Snydert is megszólaltatva.
Zack már többször hangoztatta, hogy soha nem nézte meg a film mozikba került verzióját, és mint kiderült, erre a felesége, valamint Christopher Nolan, a mozi egyik executive producere kérte nyomatékosan, miután ők megnézték a Joss Whedon által befejezett produktumot.
Mint azt már tudjuk, a Snyder házaspár egy családi tragédia folytán szállt ki a projektből, a Zack helyére érkező Whedon pedig nagy részben átírta és utóforgatásokkal toldotta meg a filmet a stúdió kéréseinek eleget téve. A végeredmény csúfosan szerepelt a pénztáraknál, de a nézők és a kritikusok sem kímélték. A rajongók ekkor egy hatalmas méreteket öltött kampányba kezdtek a #ReleaseTheSnyderCut hashtagre építve, ami tavaly májusban “győzelmet is aratott”, és kiderült, hogy a film 2021-ben érkezik az HBO Maxra.
A lányuk halála után a Snyder házaspár még két hónapig próbált dolgozni a filmen, végül azonban értelmetlennek érezték a küzdelmet a stúdióval, és kiszálltak a projektből. Az akkori híresztelések szerint Zack maga nevezte ki Joss Whedont a mozi befejezésére, ez azonban nem igaz. Amikor annak idején Zack elkezdett dolgozni az Acélemberen, a DC filmes univerzumának építésze volt, akinek casting döntései a mai napig is gyümölcsöznek a stúdiónál, elég csak Gal Gadot Wonder Womanjére vagy Jason Momoa Aquamanjére gondolni. Gadot épp arra készült, hogy felhagy a színészettel, maga mögött hagyja Hollywoodot, visszaköltözik Tel Avivba és éli tovább az életét, de úgy döntött, erre az utolsó meghallgatásra még elmegy, a többi pedig, ahogy mondani szokás, már történelem. Jason Momoa pedig, aki nem azzal a külsővel rendelkezik, ahogy Aquamant a képregényekből ismerjük (szőke haj+kék szem), eredetileg Bruce Wayne szerepének válogatására jött a Batman Superman ellen kapcsán, Snyder pedig úgy döntött, inkább Arthur Curry szerepét osztja rá, és ezért a döntéséért mindenki hülyének nézte, azóta pedig tudjuk, mekkora sikereket könyvelt el a stúdió a Momoa főszereplésével készült szólófilmmel 2018-ban. A Warner eleinte szabad kezet adott Snydernek, hogy azt csináljon a karakterekkel, amit szeretne, ő pedig sokszor épp ellenkező irányba indult a stúdió elvárásaihoz képest. Ennek ellenére a későbbi DC filmek is Snyder univerzumára alapoztak, például a 2016-os Öngyilkos osztag vagy a tavaly előtti Ragadozó madarak, ugyanis mindkét mozi a Zack által megálmodott Gothamben játszódik. A készülőben levő The Flash film pedig összeköti majd a különálló DC adaptációkat úgy, hogy több univerzumon is átível majd, és Michael Keaton Batmanjét is láthatjuk majd “Batfleck” mellett. De térjünk vissza Snyderre. A Batman Superman ellen vegyes fogadtatása után megingott a bizalmuk a rendező felé. A Marvel filmek hatalmas sikere is nyomást gyakorolt a stúdióra. Ők a szuperhőseiket egyszerű emberekként ábrázolták, akik hatalomra tesznek szert, Snyder pedig épp ellenkezőleg közelítette meg a témát, az ő hősei halhatatlan istenségek, akik az emberi lét nehézségeivel vívódnak. Ezt a talán rizikósabb, drámaibb megközelítést a Warner nem részesítette előnyben.
Amikor 2016-ban elkezdődött az Igazság ligája forgatása az Egyesült Királyságban, szárnyra kaptak a pletykák, miszerint Snydert kirúgta a Warner. Ez nem volt igaz, de a stúdió akkori vezetője, Kevin Tsujihara felbérelt két “bébiszittert” Geoff Johns és a Warner fejes John Berg személyében, hogy felügyeljék a munkálatokat, és próbálják könnyedebb irányba terelni a film tónusát. “Ez egy különös helyzet volt, és nem egy olyan pozíció, amit szívesen töltöttem be, hogy őszinte legyek. Az volt a munkám, hogy megtaláljam a középutat egy rendező sötétebb elképzelése és aközött, amit a stúdió szerint a közönség látni akart, vagyis egy könnyedebb tónus között,” árulta el Berg a bébiszitterkedés kapcsán.
Zack eredetileg tervezett egy romantikus szálat a filmbe Bruce Wayne és Lois Lane között, aki még Supermant gyászolta a Batman Superman ellen eseményei után. “Az volt az ötletem, hogy Bruce beleszeret Loisba, de aztán rájön, hogy csak úgy mentheti meg a világot, ha visszahozza Supermant. Ez egy komoly konfliktushoz vezetett volna, Lois ugyanis még mindig szerette Supermant. Volt egy monológunk, ahol Bruce azt mondja: ‘Soha nem volt életem a barlangon kívül. Nem tudtam elképzelni egy világot ezen kívül. De ez a nő azt sugallja nekem, hogy ha összegyűjtöm ezt a csapatnyi istenséget, akkor a munkám kész van. Akkor kiszállhatok.’ Aztán ez persze nem működött volna számára,” idézte fel Zack ezt az ötletét, amire a Warner végül nemet mondott.
Egy nagyszabású szuperhősfilm készítésénél fontosak a stúdió anyagi elvárásai is, a Warner pedig egy milliárd közeli bevételt látott maga előtt, amit egyébként Snyder korábbi filmjei sem értek el. Az első vágás vetítésére 2017 januárjában került sor, amikor Zack megmutatta a filmet Tsujiharának, aki nem volt megelégedve a látottakkal. Az egyik fő problémája a játékidő volt, mindenképp ragaszkodott ahhoz, hogy a film kétórás legyen. “Hogy mutassak be két óra alatt hat karaktert és egy földönkívülit aki világuralomra tör? Úgy értem, meg lehet csinálni, nyilván meg is csinálták, de azt nem láttam,” jegyezte meg a rendező. A kétórásra erőltetett játékidő miatt egy olyan történetszál is kivágásra került, ami egyébként azt a könnyed hangvételt képviselte, amire a Warner vágyott. Egészen pontosan ez a Flash (Ezra Miller) és Iris (Kiersey Clemons) közötti romantikus és humoros történet. Clemons a mozis változatból teljesen kimaradt, a Snyder Cutban azonban természetesen végre megkapjuk az ő sztoriszálát is a szélsebes hőssel.
A jelentések, miszerint Zack kérte fel Whedont hogy segítsen, hamisnak bizonyultak, egy másik forrás szerint pedig Geoff Johns kérte fel a Bosszúállók 1-2 rendezőjét a feladatra, hiszen ők ketten akkor épp egy Batgirl film tervén is dolgoztak együtt. Snyder eleinte bizakodó volt a döntéssel kapcsolatban. “Azt gondoltam, talán ír a filmhez pár menő jelenetet. Az király lenne.”
Aztán egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a Warner több és több hatalmat adott Whedonnak, aki eleinte csak tanácsokat adott a pótforgatásokhoz, de aztán már rendezett is. Snyder mindössze egyszer beszélgetett Whedonnal a stúdió javaslatairól, aztán Deborah-val kiszálltak a projektből. Whedon végül a film nagyjából kétharmadát írta át. Ami pedig a legrosszabb az egészben, hogy a Warner fejesei is tudták, hogy a végeredmény pocsék lett. Egy nevét nem vállaló producer így fogalmazott: “Amikor láttuk, amit Joss tett, ledöbbentünk. A rabló a tetőn, bugyuta és szörnyű. Az orosz család, haszontalan és értelmetlen. Mindenki tudta. Kínos helyzet volt, senki nem akarta elismerni, hogy ez egy rakás sz.r.”
A filmet 2017 novemberében mutatták be a mozik, és a visszajelzésekre jól emlékszünk, ahogy Henry Cavill digitálisan eltűntetett bajszára is, ami önmagában tengernyi mémet eredményezett. Tovább bonyolították a történetet a később napvilágott látott rágalmazások Joss Whedon irányába, aki állítólag elviselhetetlenül viselkedett a forgatáson, John Berg és Geoff Johns pedig bátorították ebben. A Warner nemrég nyomozást is indított ebben az ügyben, és azt nyilatkozták, hogy megtették a szükséges lépéseket Whedonnal szemben. Vele ellentétben, és az egyre gyakrabban előkerülő hasonló történetek fényében Zack Snyder kapcsán mindenki azt hangoztatja, hogy egy nagyon rendes, kedves ember, aki csodálatos környezetet teremt a forgatásain, és értékeli a stábtagokat és a színészeket egyaránt.
A mozis premier után kezdetét vette a #ReleaseTheSnyderCut kampány, ami később akkora méreteket öltött, hogy a rajongók a Times Square-n béreltek egy reklámhelyet, és egy repülőre tűzött banneren megjelent a hashtag a San Diego Comic Con idején. Amikor Snyder otthagyta a Warnert, magával vitte a laptopját, rajta a film befejezetlen, négyórás, feketefehér változatával, amit egyféle mementóként tartott meg, és azt tervezte, hogy alkalomadtán levetíti a filmet a családtagjainak és baráti körének. A mozgalom azonban egyre nagyobb méreteket öltött, és a Warner végül beadta a derekát, és adtak még egy esélyt a rendezőnek a műve befejezésére. A stúdió először azt akarta, hogy Zack a laptopján levő félkész verziót mutassa be. “Azt már nem, az ki van zárva. Elmondom miért. Egy, leszáll rólatok az internet, és gondolom ez a fő ok, amiért meg akarjátok csinálni. Kettő, valamilyen szinten megnyugodtok, hogy jól csináltátok. És három, lesz egy vacak verziótok a filmből, amire mutogathattok, hogy ‘Látjátok, ez sem olyan jó azért, nekünk volt igazunk.’ Ezt felejtsétek el. Inkább maradjon a Snyder Cut örökké a képzelet szüleménye,” hangzott a rendező egyértelmű válasza.
Snyder számításai szerint nagyjából 70 millió dollárba került Whedon munkájának helyreállítása. Ezért az HBO Max kap négyórányi sikervárományos tartalmat és napjaink legszebb hollywoodi visszatérés-sztoriját. Snyder maga pedig semmit nem kap, ő ezúttal nem kért fizetést, csak kreatív szabadságot a munkája felett. És, ha már pénzügyek, a kampányt indító és életben tartó rajongók emellett több, mint 500 ezer dollár adományt gyűjtöttek össze az öngyilkosság megelőzésével foglalkozó alapítvány számára, ami különösen jól esik a Snyder házaspárnak is, a szomorú történtek fényében.
A kreatív szabadság pedig megengedte Zacknek, hogy olyan sötét és mély történetet meséljen el, amilyet csak akart. Figyelmen kívül hagyhatta a karakterek idővonalát, hogy a saját verzióját megvalósíthassa az Igazság ligájából, ha úgy tetszik, egy alternatív változatot. Supermant fekete kosztümbe bújtatta. Beleszőtte a történetbe Jokert (Jared Leto). Újraforgatta a film végét egy hős cameóval, amitől a rajongók eldobják az agyukat. Egy megosztó húzást meglépve a filmet a klasszikus szélesvásznú formátum helyett 4:3-as képarányban mutatja be, hogy egyszer akár IMAX mozivásznon is jól mutasson. És még egy személyes adalékot is belecsempészett a kész műbe. A film Leonard Cohen Halleluja c. számával zárul Allison Crowe előadásában, aki Autumn temetésén is előadta ezt a dalt, ugyanis ez volt a lány kedvenc száma. A film végén pedig olvasható egy “For Autumn” vagyis “Autumn emlékére” felirat. Zack azt szeretné, ha az emberek szeretnék a filmjét. De ha nem fogják, az sem zavarja. Bármi is jöjjön, ő beletörődik.
(Forrás: Vanity Fair)
Ha tetszett a bejegyzés, kedvelj és kövess minket a Facebookon is!
Címkék: Christopher Nolan, Snyder Cut, Zack Snyder
1 komment a(z) "A Snyder Cut elkészülésének hosszú és rögös útja" című bejegyzésnél