A változás producere: Deborah Snyder
Deborah Snyder igazi ritkaságnak számít Hollywoodban, mint női producer, aki kasszarobbantó filmeket készít. Mivel hatáskörébe tartozik az emberek szerződtetése is, így ezen a helyzeten próbál változtatni. A Pasadena Magazine még májusban publikált egy átfogó cikket a producerről, aki egy interjút is adott a lapnak. Ezt találjátok magyarul az elolvasom mögött.
Eredeti cikk: Lian Dolan Photo by Brooke Mason
A Wonder Woman filmet 2017 júniusában mutatták be, ami Diána, az amazonok hercegnőjének átalakulását Wonder Womanné, egy legyőzhetetlen harcossá, aki egy férfi oldalán küzd a háborúk ellen. A filmben kaptunk kardokat, szandálokat, pajzsokat és persze az Igazság Lasszóját, a híres piros mellvértet és a golyókat hárító karpereceket. A filmet Patty Jenkins rendezte Allen Heinberg forgatókönyve alapján, Allen Heinberg és Zack Snyder történetét magában foglalva, a főbb szerepekben pedig Gal Gadot és Chris Pine láthatók. A karakter 75 éves története során a női szuperhős volt már katona, szüfrazsett, a női egyenjogúság szimbóluma és az ENSZ tiszteletbeli nagykövete (ami igazából egy rövid életű, sokat vitatott kinevezés volt). Ezzel a filmmel debütált Wonder Woman a nagyvásznon, továbbá örömteli és büszke pillanatokat jelentett a film producerének, Deborah Snydernek, egy pasadenai lakosnak és a hollywoodi producernek, akinek megvan a saját háttértörténete.
Deborah Snyder eredettörténete nem karperecekkel, hanem egy rosszul sikerült írói vizsgával kezdődik. Snyder a társ-alapítója a Cruel és Unusual Filmsnek, valamint executive producere vagy producere számos blockbusternek, köztük a 300-nak, a Watchmen – Az őrzőknek, a Suicide Squad – Öngyilkos osztagnak, Az acélembernek, a Batman Superman ellen – Az igazság hajnalának és Az igazság ligájának, a rá váró munkák között pedig olyan címek szerepelnek, mint az Aquaman, a The Batman és további nem szuperhős projektek. Még most, a pályája csúcsán is, Snyder azt érzi karrierje kezdetének, amikor a beszélőkéjének köszönhetően jutott egy álláshoz, annak ellenére, hogy előtte megbukott egy íróvizsgán, amit igazi írógépen kellett letenni.
A New York-i Ithaca Egyetemen frissen végzett Snyder a karrierjére koncentrált a reklámszakmában, miután “szerelembe esett” a színfalak mögötti munkával még a főiskolás időszakában. Szilárd szakmai gyakorlattal és nagy álmokkal vette az irányt New York City felé. A buborékok viszont kipukkadtak, mivel egy recepciós munka volt az egyetlen, amihez lehetősége volt a Backer Spielvogel Bates-nél — egy reklámügynökségnél, de nem egészen olyan aktív pozícióban, amit remélt. Amikor egy produkciós asszisztens állás megüresedett az ügynökségnél, Snyder jelentkezett, majd megtudta, hogy egy írói teszt áll a karrierje útjában. Annak ellenére, hogy egy családi vakáción gyakorolta a gépírást egy Selectric készülékkel, nem sikerült átmenjen a vizsgán. Miközben a HR-esnek egy gyűlésre kellett sietnie, Snydernek lehetősége volt beszélgetni a produkciós vezetővel, és kidumált magának egy asszisztensi munkakört. Snyder nevetve emlékezett vissza az interjú során az elbukott tesztre, “Azt mondta, nem hinné, hogy sok gépírói munkát fogok kapni a jövőben.”
Ez a jóslat igaznak bizonyult. Snyder mászott felfelé a reklámszakma ranglétráján produkciós asszisztensi szerepkörtől asszisztens producerig, majd producerig. Snyder bevallása szerint nincsen egyenes út New Jersey-i lánytól nagyszabású hollywoodi producerig. “Hollywood nagyon távolinak és elérhetetlennek tűnt.” Ugyanakkor rámutat, hogy a “kemény munka és a szembejövő lehetőségekkel való élés”, mint stratégia a karrierjében működött számára. Az első produceri kreditjét akkor jegyezte, amikor egy kollégája az utolsó percben lépett vissza egy projektről, ő pedig beugrott helyettesíteni. Innentől ő volt Deborah, a producer.
Szóval hogyan is került a Madison Avenue-ről a Hollywood Boulevardra? Rátalált az igazi szerelem. 2002-ben a BBDO New York alelnökeként és executive producereként alkalmazta Zack Snydert, hogy forgasson le egy Soft n’ Dry reklámot. Zack akkoriban még a reklámszakmában végzett munkájáról volt ismert, és még nem volt játékfilm rendező. A háromhetes munka során Új Zélandon, közel kerültek egymáshoz, és Deborah hamarosan nyugat felé vette az irányt. Zack Snyder a pasadenai Art Center College of Design-ba járt, Deborah pedig imádta a várost, ezért ott maradt. 2004-ben házasodtak össze. Deborah örömmel helyezte át székhelyét. “Imádom Pasadenát. Gyönyörű. Ez az oázisom.” A nászút után folytatta a terveit, és továbbra is TV reklámoknál producerkedett.
Miután férje egy sikeres filmmel, a Holtak hajnala remake-jével debütált, próbálták eladni a 300 ötletét, kevés sikerrel. “Egyik stúdió sem értette. Egyik sem vállalta be.” Snyder visszaemlékszik, ahogy próbálja elmagyarázni ezt az erősen stilizált filmet a Thermopülai csatáról, ami Frank Miller és Lynn Varley grafikus novellája alapján készülne. Deborah azt javasolta férjének, hogy készítsenek egy promócsomagot, ami a reklámszakmában jól bevált eladási mód egy termék vagy projekt kapcsán. A páros készített koncepciós festményeket, maketteket, sőt, még egy reklámot is, amivel meg tudták mutatni a Warnernek, miért is lenne egészen más ez a film. A bemutató után a stúdió már “látta is a filmet”. A Warner megvette a projektet és Zack Snyder rendező valamint Deborah Snyder producer reklámcsomagját. “Nem szándékos döntés volt. Minden magától összeállt.”
A 300 című film végül 60 millió dolláros büdzséből készült el, világszinten pedig több, mint 450 millió dollárt millió dollárt hozott és megerősítette a páros játékfilmes jelenlétét a szakmában. Még a 300 bemutatója előtt a Warner vezetősége ajánlatot tett a duónak, és ebből született a Cruel and Unusual Films. Számos hollywoodi pár dolgozik együtt, Deborah és Zack pedig a forgatásokon és azon kívül is sikeres csapatot alkottak. “Nem hinném, hogy Zackkel mi elejétől fogva együtt akartunk volna dolgozni egy saját cégnél. De nagyon organikusan működünk együtt. Olajozott partneri kapcsolat alakult ki,” mondja Deborah. Számára minden a bizalomról szól. “Hollywood nagyon titkolózó tud lenni. De nálunk nincsenek rejtett akták.”
Snyder elmondja, hogy kettejük munkában betöltött szerepe teljesen különböző, otthon pedig, Pasadenában földhözragadt családi életet élnek, minden szülői feladattal ellátva, ami hét gyermek nevelésével jár, négy éves kortól egészen a fiatal felnőttig. “De azért beszélünk-e a szombati vacsoránál olyan projektekről, amiken szívesen dolgoznánk együtt? Persze.”
Snyder számára a producerkedés azt jelenti, hogy ő a kapcsolattartó a stúdióval, ő menedzseli az időbeosztásokat és a költségvetést, valamint támogatja a kreatív csapat vízióját, miközben ő is hozzáadja a kreatív hozzáállását, ami a szerzdődtetés, marketing vagy bármilyen más területre értendő, ami az ő figyelmét igényeli. “Azt szeretem legjobban ebben a munkában, hogy minden döntés egy kreatív döntés,” mondja. A napi teendői között szerepel a legfrissebb bemutatótól kezdve a legtávolabbi filmterven dolgozás is. Snyder jelenleg a Wonder Woman 3D-s verzióját finalizálja és leszögezi a marketingkampány utolsó darabkáit, miközben Az igazság ligája utómunkálatait, speciális effektjeit és zenéjét felügyeli. Az utómunkálat a kedvenc munkafolyamata. “A forgatás idegtépő. De amikor összeállítod a darabokat, akkor történik a varázslat.” A lelkesedés, amivel afelé a munkaszakaszról beszél, amit a sokan a legunalmasabbnak tartanak a filmgyártás folyamatában- repetitív munkavégzés hosszú órákon át egy sötét szobában—azt az érzést kelti, mintha egy kamasz lenne, aki ‘beleszeretett’ a filmkészítés kulisszák mögötti oldalába.
Egy ilyen üzletben, ami tele van nagy egókkal, erős személyiségekkel és komoly anyagi következményekkel, hogyan kezeli Snyder a “kreatív nézeteltéréseket?” Filozofikusan, két évtizednyi tapasztalattal a háta mögött válaszolja: “A cél közös, de a vélemények különbözhetnek. Ez egy kreatív üzletág, szóval nincsen jó vagy rossz válasz. Fontos, hogy mély levegőt végy, hallgasd meg és próbáld figyelembe venni mások meglátásait. Ez nem minden csata, hanem a háború megnyeréséről szól. Az egész azon múlik, hogy megtaláld a megfelelő időt a véleményed közlésére.”
Snyder a reklámszakmában töltött éveit jó felkészítőnek tartja a játékfilmgyártás intenzív, kollaboratív munkafolyamatára. “A reklámszakma egy pörgős munkakör, ahol kevés idő van a feladatok végrehajtására, ezért más és más embertípusokkal kell dolgoznod szinte minden héten. Mindig újabb és újabb csapatokkal kell együttműködnöd. Ennek köszönhetően megtanultam alkalmazkodni többféle embertípushoz, és ez sokat segít a filmgyártásban és az üzleti életben.”
Snyder azt mondja, a pármilliós reklámfilmekből a százmilliókba kerülő filmekre áttérés nem is volt akkora volumenű, mint sokan gondolnák. “A reklámszakmában a producer áll mindenek felett, teljesen egyedül. Sokszor úgy éreztem, hogy minden teher rám nehezül. A filmgyártásban, ahol bár sokkal nagyobb a költségvetés, de sokan segítenek a munkában.” Ez talán szerény megnyilvánulás lehet egy olyan producertől, akinek a filmjei közel 2 milliárdos bevételt hoztak, de Snyder gyakran dobálózik olyan szavakkal, mint “csapatmunka,” “bizalom,” és “együttműködés.” Egyértelmű, hogy nem vezérként, hanem egy csapat egyenrangú tagjaként tekint magára.
Azonban, ha szerződtetésről és munkaadásról van szó, Snyder szeret vezetőként gondolni magára, főleg azért, mert próbál minél több nőnek lehetőséget adni a kamerák másik oldalán és a kulisszák mögött. “Ahhoz, hogy több nőt helyezhessek el ebben a szakmában, meg kell mutatnom, hogy ez működik.” Snyder meg van győződve arról, hogy női producerként ki kell állnia a nemi egyenjogúság mellett Hollywoodban. “Sokszor körbenézek, és én vagyok az egyetlen nő az asztalnál,” jegyzi meg. Fontosnak tartja, hogy a filmkészítők több női karaktert alkossanak, és több történetet meséljenek el női figurák szemszögéből, de azt gondolja, hogy a munkaadásnak is úgy kellene történnie, hogy bátorítsa a nőket az állások megpályázására. “Nekem az számít, ki van a kamera mögött. Miért nincs több női operatőr? Miért nincs több női technikus?”
Snyder mentorált fiatal lányokat a forgatásokon, bevezetve őket a filmkészítés rejtelmeibe a kamerával dolgozástól kezdve a speciális effektekig, valamint olyan tradicionális férfi posztokra keresett női jelentkezőket, mint például a rendezőasszisztensi munkakör. “Tudatos döntéseket kell hoznunk. Remélhetőleg, ha minél többször hozzuk meg azt a tudatos döntést, hogy nőket alkalmazunk, talán egy idő után ez tudatalatti folyamattá válik. De valahol el kell kezdenünk.”
Deborah Snydernek ez a “valahol” Themüszkira nőklakta paradicsomi szigete, Wonder Woman kitalált otthona. A filmet Patty Jenkins rendezte, akinek a korábbi munkái között szerepel A szörnyeteg, ami Oscar-díjat jelentett Charlize Theron számára, valamint számos TV sorozat epizód “A gyilkosság”-tól a “Törtetők”-ig. Patty Jenkins hét éve beszélt stúdióknak a Wonder Womanről, amikor találkozott Snyderrel a projekt kapcsán. Snyder szerint a megközelítésében minden megvan, ami szükséges a lenyűgöző történetmeséléshez: eredeti hangnem; különleges meglátások; és ami a legfontosabb, türelem. “Fontos, hogy kötődj ahhoz, amin dolgozol. Lélegezd be, éld meg. Muszáj szeretned.”
Snyder felidézi a döntéshozás folyamatát. “Számunkra, a stúdiónak, de leginkább nekem volt fontos, hogy női rendezőt találjunk a film élére. Wonder Woman a nők történelemben betöltött helyének szimbóluma. Ahogy a társadalom fejlődött, úgy a karaktere is a képregényekben. Úgy éreztem, egy női hangra van szükségünk, hogy ezt a karaktert a vászonra vihessük.” A Wonder Woman rendezésével Patty Jenkins egy nagyon szűk létszámú klubba lépett be, azon maroknyi női direktorok közé, akik 100 millió dolláros filmet vezényelhettek le. Jenkins a “Superman”-t és az “Indiana Jones”-t nevezte meg fő inspirációjának a film kapcsán. Snyder egyszerűen fogalmazva annyit mond: “Bíznod kell abban, akit leszerződtetsz a munkára.”
Egyértelmű, hogy a Wonder Woman személyes ügy Snyder számára. Bármelyik film bemutatója előtti estét úgy írja le, mint vegyes érzelmek kavalkádját a büszkeségtől a sebezhetőségen át az izgalomig. Miután azonban éveken át férfi főhősöket vitt a vászonra, a Wonder Woman új területet képvisel. Snyder tudatában van annak, mennyire fontos Wonder Woman a gyermekei számára. “Sokat számít, hogy legyen női szuperhős kedvencük is. A lányom nem fogja tudni, hogy ezelőtt nem volt egy sem. A fiam pedig imádja Wonder Womant, erős női példakép.”
Patty Jenkins rendező ismerteti Wonder Woman legfőbb karakterjegyeit: szerető, kedves, megfontolt, kemény, erős és segítőkész. Ez egy nagyon szép lista Wonder Womannek, vagy bármilyen nőnek, aki valamit el akar érni Hollywoodban, és valahogy van stúdión kívüli élete is. Deborah Snyder hozzáadna valamit ehhez a felsoroláshoz? “Kitartás. Mindig menned kell előre, de sokan fogják azt mondani, hogy ne tedd. Hinned kell magadban. Vezető kell legyél.”
És vegyél fel egy pár menő karperecet.
Fordította: Genzo és Ádám
Az interjú magyar fordítása a Pasadena Magazine főszerkesztőjének engedélyével készült. Hatalmas köszönet, amiért rendelkezésünkre bocsátották a Brooke Mason által készített fotókat, köztük néhány olyan darabbal, melyek nálunk láthatók először!
(Forrás: Pasadena Magazine, Brooke Mason Photography)
Ha tetszett a bejegyzés, kedvelj és kövess minket a Facebookon is!
Címkék: Deborah Snyder, Zack Snyder