Ray Fisher az Igazság ligája botrányos pótforgatásáról, valamint a Joss Whedon és a Warner elleni nyomozásról beszélt
Ray Fisher már tavaly nyár óta a Twitter profilján, illetve különböző interjúkban nyilatkozik Az Igazság ligája 2017-es pótforgatásairól, ahol állítása szerint Joss Whedon elviselhetetlenül viselkedett, a Warner producerei pedig támogatták őt ebben. A 33 éves színész a napokban a Hollywood Reporternek adott egy terjedelmes interjút, amiben nem csak a Bosszúállók rendezőjének magatartására tért ki, hanem az ügyben folytatott nyomozásra is.
A WarnerMedia már korábban kiadott egy közleményt, amely szerint a nyomozás eredményeképp azonnali hatállyal megtették a szükséges lépéseket, részletekbe azonban nem bocsátkoztak ezzel kapcsolatban. Katherine Forrest egykori bírónő több, mint 80 tanúval beszélgetett el az ügyben, és elmondása szerint nem talált bizonyítékot rasszista és sértő megnyilvánulásokra. A WarnerMedia kiállt Forrest konklúziója mellett.
Fisher az első színes bőrű színész, aki a DC filmes univerzumában játszhatott el egy szuperhőst, és tisztában volt azzal, hogy ez mekkora felelősség, de azt is tudta, hogy a filmet szinte teljes mértékben fehér producerek és alkotók készítik. A színész nagy mértékben összedolgozott Chris Terrio forgatókönyvíróval Cyborg karakterének és történetének felépítésén. A tavaly óta napvilágra hozott rágalmazásaiban nem nevezett meg másokat, akik vele és a nyomozókkal megosztották a saját történetüket, mert nem akarta, hogy ők emiatt elveszítsék az állásaikat. A szóban fogó személyek között van Gal Gadot és Jason Momoa is, akiknek szintén voltak negatív tapasztalataik Whedonnal és Geoff Johns producerrel az utóforgatáson.
A nyomozás két évvel a moziváltozat bemutatása után indult Fisher kezdeményezésére, aki azonban kételkedik a procedúra tisztaságában, szerinte ugyanis a Warner próbálja védeni a producereit.
Amikor Whedon átvette az irányítást a film felett, Fisher úgy érezte, a legalapvetőbb dolgokat is el kell magyaráznia, amelyek sértőek lehetnek a fekete közösség számára. Az új forgatókönyvből teljesen hiányzott Cyborg tragikus háttértörténete, amit azóta a Snyder Cutban végre teljes terjedelmében láthattunk. “A történet bemutatta, hogy a karakter szülei fekete zsenik, amit nem látsz minden nap a vásznon,” magyarázta Fisher.
Az új forgatókönyvvel kapcsolatban Whedon kikérte ugyan a szereplők véleményét, de Fisher szerint érződött, hogy nem vevő az építő kritikákra, inkább dicséretet vár a munkájáért. Amikor Fisher szóvá tett néhány dolgot, a rendező ezt válaszolta: “Most az az érzésem, hogy instrukciókat kapok, pedig azt senkitől nem szeretek kapni, még Robert Downey Jr.-tól sem.” Whedon állítólag ugyanígy fogadta Gadot és Momoa megjegyzéseit Wonder Woman és Aquaman új szövegeivel kapcsolatban. Amikor Fisher Geoff Johns segítségét kérte, a producer annyit mondott, hogy “nem dühíthetjük fel Josst”.
Amikor Whedon a fedélzetre került, azt is kifogásolta, hogy Cyborg csak kétszer mosolyog a filmben. Fisher tudomást szerzett arról, hogy egy gyűlésen, ahol részt vett Johns mellett Jon Berg akkori DC Films elnök és Toby Emmerich, a Warner akkori igazagatója is, elhangzott hogy “nem lehet egy mérges fekete férfi a mozi középpontjában.” Johns képviselői ezt úgy magyarázták, hogy amikor eldőlt, hogy a filmnek egy sokkal könnyedebb hangulatot adnak, akkor arra koncentráltak, hogy mind a hat hős optimistább, pozitívabb kisugárzást képviseljen.
Johns azt mondta Fishernek, hogy úgy kellene eljátszania Cyborgot, mint Quasimodót, és nem úgy, mint Frankenstein szörnyét. A színész ezt nem érezte helyénvalónak, szerinte ugyanis nem mindegy, hogy valaki fogyatékkal születik, vagy egy traumatikus esemény változtatja át, és ő inkább egy modern Frankenstein szörnyként képzelte el Victor Stone figuráját. Johns azonban azzal védekezett, hogy ő Quasimodót arra hozta fel példaként, hogy egy szimpatikus férfi, aki boldogtalan és rejtőzik a világtól, de a közönség azonosul vele és szurkol neki, mert bátor és jószívű.
Charles Roven, az Igazság ligája és számos más DC film producere egyetért abban, hogy Cyborg története valóban le lett csonkítva a moziváltozatban, de Johns védelmére is kel, hiszen ő volt aki a képregényekben Cyborgot egyáltalán a Liga tagjává tette, és a karakter alkotója mellett ő az, aki a legtöbbet tett hozzá a hős mitológiájához a füzetekben. Az igazsághoz továbbá az is hozzátartozik, hogy a film egy problémás időben készült a Warner számára, ugyanis épp az AT&T-vel kötött 85 milliárdos felvásárlási üzlet kellős közepén voltak, ez a film pedig egy 300 milliós befektetés volt, ami körül ráadásul problémák is adódtak. Fisher úgy érezte, a producerek döntéseit leginkább a félelem vezérelte, hogy elveszíthetik az állásukat.
További feszültséget okozott a Cyborg “szlogenjének” számító “Booyah” kifejezés, ami a Tini Titánok animációs sorozatnak köszönhetően lett a karakter egyik ismertetője, de a képregényekben soha nem szerepelt ez a kifejezés, és az eredeti forgatókönyvben sem volt benne. Johns még Snydert is megkörnyékezte a “Booyah” beillesztésével, Zack azonban egyáltalán nem akart ilyen szlogeneket a filmbe, de Easter Eggként elrejtette azt különböző feliratok formájában. A stúdió azonban ragaszkodott ahhoz, hogy Cyborg kimondja a szót, szerintük ugyanis az egy szórakoztató pillanat lenne a filmben. Fisher szerint ez a beszólás nem működik olyan jól élőszereplős adaptációban, mint rajzfilmben, és azt is nehezményezte, hogy a fekete hős az egyetlen, akinek egyáltalán van szlogenje a moziban. Jon Berg azzal érvelt, hogy “mi van akkor, ha az AT&T vezetőjének van egy kislánya, aki szeretné, ha Cyborg azt mondaná, hogy ‘Booyah’, és mi nem tesszük ezt bele a filmbe? Ez az állásomba kerülhet.” Fisher azonban nem érezte úgy, hogy ezen múlna a film sikere, de végül mégis leforgatta az ominózus pillanatot, amely kapcsán Joss még gúnyolódott is vele, majd a felvétel után azt mondta, hogy “szép munka, Ray.”
De nem csak Fisher került összetűzésbe Whedonnal a forgatáson, hanem a film minden szereplője, köztük az Alfredet játszó Jeremy Irons is, aki egészen a Warner elnökéig vitte a panaszait. Gal Gadotnak pedig azzal volt problémája, hogy Wonder Woman itt sokkal agresszívabb volt, mint a szólófilmben. Whedon azonban ráerőltette az akaratát Gadotra az új szövegekkel kapcsolatban, sőt meg is fenyegette őt, hogy tönkreteszi a karrierjét, és Patty Jenkinst, a Wonder Woman rendezőnőjét is becsmérelte. Gadot annak idején annyit nyilatkozott az ügyben, hogy megvoltak a gondjai Whedonnal, de a stúdió időben orvosolta ezeket.
Az Igazság ligája bemutatója után 3 hónappal Whedon kiszállt a Batgirl film éléről, arra hivatkozva, hogy nem igazán tudott működőképes történettel előállni. A Liga csalódást keltő premierje után egy hónappal Berg kilépett a pozíciójából, Johns pedig 2018 júniusában szállt ki. Whedon ekkor még a Warner berkeiben dolgozott a The Nevers című HBO sorozaton, de később a stúdió megvált tőle a már említett nyomozás következtében.
Nem az Igazság ligája az egyetlen produkció, amelynek a kulisszái mögött problémák voltak. A SYFY Krypton sorozatának két szereplője megkereste Fishert, és beszámoltak neki a forgatáson történt atrocitásokról. A sorozat készítői próbáltak kevésbé tradicionális casting döntéseket hozni, a Bridgertonnal ismertté vált Regé-Jean Page pedig meghallgatásra ment Superman nagyapjának szerepe kapcsán. A projektet felügyelő Johns azonban nem engedte, hogy Supermannek fekete nagyapja legyen, ahogy azt sem, hogy Adam Strange meleg vagy biszexuális legyen a sorozatban. Johns képviselője szerint a producer támogatja az LGBTQ karaktereket, köztük pl. Batwomant is, de úgy gondolta, a rajongók Superman nagyapjának egy olyan figurát képzelnek el, aki a fiatal Henry Cavillre hasonlít.
A Krypton egyik színes bőrű írója, Nadria Tucker is megszólalt a nyomozás során, és azzal vádolta Johnst, hogy kioktatta őt azzal kapcsolatban, hogy mi számít “fekete dolognak” és mi nem. A sorozat egyik fekete női karakterének megváltozott a frizurája egyik napról a másikra, amit Johns nehezményezett. “Mi fekete nők hajlamosak vagyunk sűrűn frizurát váltani. Ebben nincs semmi furcsa, ez jellemző a feketékre,” védekezett Tucker. “Dehogy jellemző,” hangzott a producer válasza. Johns képviselői szerint a megjegyzés csupán a kontinuitás betartásának szempontjából történt, és nem volt mögötte rasszista vagy bántó szándék.
Amikor Fisher nyilvánosságra hozta a rágalmait, a Warner azt mondta, a színészt Snyder manipulálja azzal a szándékkal, hogy visszanyerje az irányítást a DC filmek felett. Ezt a feltételezést Fisher és Snyder egyaránt határozottan cáfolták.
Fisher a Twitterén megosztott egy videót, amiben a 2017-es Comic Conon dicséri Whedont, és hozzátette, hogy határozottan visszavon mindent, amit akkor mondott, mert ott a stúdió által megadott támpontok alapján kellett beszélnie.
A Warner hajlamos volt elterelni a figyelmet Fisher tweetjeiről, akár álhírek publikálásával is. Erre példa, amikor Fisher egyik Whedonnal kapcsolatos bejegyzése után bejelentették, hogy készülőben van egy Frosty the Snowman film, amiben Jason Momoa szinkronizálja a főszereplő hóembert. Momoa később az Instagramján adott hangot a dühének, amiért a stúdió az ő nevét felhasználva hozta le a kamu hírt.
Júliusban Fisher beszélt a DC Films új elnökével, Walter Hamadával, aki egy “seggfejnek” nevezte Whedont, és azt mondta, nem szándékozik őt szerződtetni a jövőben, a Johns elleni vádakat azonban nem tartotta jogosnak. Fisher elmondása szerint Hamada hajlandó volt Whedont és Jon Berget “beáldozni,” hogy megvédje Johnst. Berg később felhívta Fishert és bocsánatot kért tőle az utóforgatáson átélt rossz tapasztalataiért. A producer a kirendelt nyomozóval is hosszasan elbeszélgetett, Fisher pedig Berg tudtára adta, hogy ez sokat jelent számára, és hogy nem felejti el, hogy senki más nem kereste fel őt ezzel a szándékkal rajta kívül. A Warner eközben cáfolta, hogy Hamada bárkit is “beáldozott” volna, és azzal támadta Fishert, hogy nem válaszol a nyomozó hívásaira.
Christy Haubegger, a WarnerMedia kommunikációs igazgatója saját bevallása szerint dühös volt, amikor elolvasta a stúdió közleményét, és megtiltotta, hogy bárki egy szót is mondjon Fisherről, és hozzátette, hogy ha valaki ezt megszegi, az ki van rúgva.
A színész heteken keresztül kérte, hogy a stúdió kérjen tőle bocsánatot, majd amikor azt a választ kapta Haubeggertől, hogy “szerintem, ha valaki igaznak véli azt, amit mondott, nem fog érte bocsánatot kérni,” akkor Fisher egy újabb nyomozót kért az ügyhöz, aki azonban hamar feladta a munkát és kiszállt a nyomozásból.
Mielőtt a dolgok rosszra fordultak volna, úgy volt, hogy Fisher mellékszereplőként eljátssza Cyborgot a The Flash moziban. A színész beszélgetett is Andy Muschietti rendezővel, és látszólag minden rendben volt, de aztán a Warner cameónak sorolta be a szerepet annak ellenére, hogy Fisher két hétig forgatott volna, és a jogos fizetésének is csak a töredékét ígérte neki. Fishert feldühítette, hogy a sajtóban úgy jelent meg ez a történet, hogy ő követelt magának kétszer akkora bért. Végül a stúdió kiíratta Cyborgot a történetből Fisher egy korábbi tweetjére hivatkozva, amelyben kimondta, hogy nem hajlandó semmilyen produkcióban részt venni, amihez Walter Hamadának köze van. Fishert egyáltalán nem lepte meg a Warner lépése, és tudta, hogy ez a küzdelem ilyen veszteségekkel jár, de elmondása szerint nem számít akkora névnek Hollywoodban, hogy ne tudná ezt az áldozatot meghozni az igazság érdekében. “Nem hiszem, hogy ezek az emberek alkalmasak a vezetői posztra. Nem szeretném, hogy bárkit kirúgjanak vagy menesszenek Hollywoodból, egyszerűen csak úgy látom, hogy nem nekik kellene dönteniük mások szerződtetéséről és kirúgásáról.” Fisher tudja, hogy ezt a harcot valószínűleg nem fogja megnyerni, de úgy érzi, az álláspontját sikeresen a világ tudomására hozta, és ez talán felnyit pár szemet a filmiparban.
(Forrás: The Hollywood Reporter)
Ha tetszett a bejegyzés, kedvelj és kövess minket a Facebookon is!
Címkék: Az igazság ligája, Geoff Johns, Joss Whedon, Justice League, Krypton, Ray Fisher, Walter Hamada